Als onafhankelijk onderzoeker ben ik hoofdzakelijk geïnteresseerd in onderwijs als motor voor een wijzere en gelukkigere samenleving. Daarbij moet het niet alleen om de uiteindelijke gezondheid van de samenleving gaan, wanneer de diploma’s al binnen zijn, maar ook om hoe het onderwijsproces zelf gaat en hoe de leerling zich daarbij voelt. Daartoe ben ik geïnteresseerd in alle aan onderwijs verbonden thema’s en is mijn onderzoek noodzakelijkerwijs interdiciplinair. Immers heeft onderzoek naar goed onderwijs teminste twee componenten: een filosofische (wat is goed onderwijs?) en een empirische (hoe gaan we dat voor elkaar krijgen?). Op dit moment richt ik mij op de filosofische dimensie en doe ik onderzoek naar de identiteit van de school. Moet een school autoritair of democratisch zijn? Moet er één vast curriculum vanuit de overheid zijn of moeten scholen (of leerlingen!) hun eigen curriculum bepalen? Wat mag de rol van religie op school zijn en zijn afzonderlijke religieuze scholen wenselijk? Op deze vragen en meer probeer ik de komende tijd een antwoord te formuleren. Het resultaat zal ik uiteindelijk op deze site plaatsen.
In 2023 en 2024 behaalde ik mijn bachelor (VU) en master (UvA) diploma’s in geschiedenis. In mijn afstudeerscripties onderzocht ik de opvattingen van docenten in het voortgezet onderwijs in de periode 1920-1968. Daarbij vergeleek ik de opvattingen van docenten aan openbare scholen met die van docenten aan bijzondere scholen over thema’s als de rol van de bijbel op school, de evolutietheorie en seksualiteit. Beiden onderzoeken zijn te lezen op de pagina ‘essays’.